Text Box: Liceul Ortodox "Episcop Roman Ciorogariu" Oradea

Cercul pedagogic al învățătorilor de la alternativa educațională Step by step

O veste interesantă care ne-a ajutat să demonstrăm, încă o dată prietenia, colaborarea, sprijinul și responabilitatea învățătorilor din alternativa Step by Step din școala noastră a fost: Cercul pedagogic al învățătorilor din alternativa Step by Step va avea loc la Liceul Otodox “Episcop Roman Ciorogariu” din Oradea. Pas cu pas (Step by Step), cu grijă și atenție, după cum ne învață autorii manualelor de clasa a IV-a că se realizeaz㠓Secretele unei prezentări reușite”, am pornit la drum. Am adunat idei, le-am dat formă și ne-am pregătit să le susținem. Greu am ajuns la tema pe care o vom dezbate: TIMPUL. Timpul care-și pune amprenta asupra noastră, care ne dă limite, Timpul-zeul grec care-și înghite copiii, Timpul-prietenul și dușmanul nostru. Punctul de pornire a fost o carte publicată în 2014 de Adina Rosetti și ilustrată de Cristiana Radu cu titlul “Domnișoara Poimâine și joaca de-a Timpul”, în care mama (autoarea) explică fiicei sale, Clara și tuturor celor ce vor s-o citească, o mulțime de lucruri privind timpul.

În 2016, elevii îndrumați de doamnele profesoare Isdrailă Veronica și Baidoc Laura, au prezentat o scenetă adaptată după această carte la Concursul “Teatrul meu de păpuși”. Păpușile reprezentând eroii acestei povești, au fost confecționate la centrul de arte și au fost premiate pentru estetica lor cu premiul “Ileana Cosânzeana”.

În 2017, aceiași elevi și-au îmbogățit colecția de păpuși în cadrul atelierelor de lucru copii-părinți, organizate de doamnele învățătoare. Premiile câștigate cu “Dialogurile năstrușnice” la a doua ediție a Concursului “Teatrul meu de păpuși” au fost multiple: “Albă-ca-Zăpada”, “Geppetto”, “Arlechino”, “ELMO”, și “Mica sirenă”.

Am gândit această temă sub forma unei activități interactive realizată pe șase centre, la care s-au formulat sarcini de lucru pentru achiziționarea de competențe specifice fiecărei clase. La întâlnirea de dimineață, responsabila comisiei metodice Step-by-Step din școală Isdrailă Veronica, a prezentat colegele și clasele la care lucrează: Selegean Alina și Ciuciu Alexandra (clasa I), Baidoc Laura și Isdrailă Veronica (clasa a II-a), Dăgău Florica și Suciu Angela (clasa a III-a), Berindan Mărioara și Berindan Camelia (clasa a IV-a), ca familia Step by Step din școală; responsabilele de cerc Step-by-Step, Țirban Ana Maria și Iacob Elena și invitații de seamă domnul director profesor-preot Rus Radu Valer și doamna profesoară Pazmany Nicoleta.

Părintele director Rus Radu Valer apreciază munca deosebită a învățătorilor din alternativă, alături de munca tuturor cadrelor didactice din școală, ne urează succes și e sigur de desfășurarea în bune condiții a acestei întâlniri. Doamna profesoară Pazmany este președintele Astroclub Meridian 0 Oradea. Ne-a amintit un lucru cu care noi locuitorii orașului Oradea ne mândrim, faptul că în secolul al XV-lea meridianul 0 trecea prin Cetatea Oradea.

Întâlnirea se desfășoară ca o zi obișnuită la Step-by-Step: Totul despre azi, Mesajul, Agenda zilei. La Totul despre azi, ne amintim importanța numărului 17 (fiul meu are 17 ani, sunt născută în data de 17, este ziua de naștere a fratelui meu, ne reamintim că școala noastră se numea odinioară Școala Generală nr. 17).

În Mesaj am fost numiți “FĂURITORI DE VIITOR”. Am fost încântați de acest lucru ! Nu numai pentru că, așa cum au precizat colegele, bazele viitorului nostru se pun în casa noastră și în clasa noastră, dar și pentru o apreciere după atâtea “bobârnace” pe care mijloacele        mass-media ni le dau.  Explicațiile au fost întărite și prin proverbul “După cum îți așterni, așa vei dormi !”.

Am făcut cunoștință apoi, cu personajele poveștii, printr-o întrebare : “Cine are grijă ca timpul să curgă așa cum trebuie, nici prea repede, nici prea încet ?” la care răspunsurile ne-au dus cu gândul la Vrăjitorul Timp și la Dumnezeu.

Am aflat urmărind o parte din sceneta filmată că Vrăjitorul Timp a împărțit împărăția celor trei copii ai săi: Domnul Azi – prezentul, Doamna Ieri – trecutul, Domnișoara Mâine – viitorul, că fiecare știa bine ce are de făcut, în așa fel încât timpul să curgă exact așa cum trebuie. Mai mult, am ajutat-o pe Doamna Ieri să așeze în borcane zilele cele mai fericite din viața noastră (ziua cea mai frumoasă pentru Viorica a fost ziua în care băiatul său și-a cumpărat o casă, pentru Mimi ziua în care și-a cunoscut soțul, pentru Ileana ziua în care a fost titularizată). Ne-am jucat chiar și un joc al orelor. Se pare că Vrăjitorul Timp a avut grijă de noi ca pentru scurt timp să ne simțim copii. A fost abordată apoi problema timpului din punct de vedere al muzicienilor sau al pictorului Salvador Dali, care a pictat timpul sub forma ceasornicelor lichefiate, iar în autoportret, pare că mustățile sale ar reprezenta indicatorul orar și minutar al unui un ceas indicând ora 10 și 10 minute.

În partea a doua, ne-am așezat la cele șase centre: Citire – clasa a III-a, Scriere – clasa a IV-a, Matematică și Științe – clasa a II-a, Matematică  – clasa a II-a Arte – clasa I, Contrucții – pregătitoare. Clasa a III-a au realizat Jurnalul cu dublă intrare, clasa a IV-a compunere cu început dat, clasa a II-a a socotit timpul petrecut de Clara însoțită de Domnul Azi la școală, în parc, la joacă, la TV. La Științe (MEM), au experimentat formarea zilelor și nopților folosind un model al Pământului realizat dintr-o bilă din polistiren (Pământul) prin care-au introdus un bețișor (axa Pământului). Clasa I a decupat siluetele personajelor din poveste, pe care le-au pus în scenă în prin teatrul de umbre. Clasa pregătitoare a construit din cuburi de lemn Turnul cu Ceas al Vrăjitorului Timp.

Evaluarea acestor centre ne-a emoționat, entuziasmat, bucurat, încântat, îmbogățit cuoștințele prin aportul adus de fiecare participant. Clasa a III-a ne-a emoționat făcându-ne să gândim la nemurirea sufletului, o parte din “elevii” clasei a IV-a a dat un alt sfârșit poveștii, dând Timpul înapoi, astfel încât Vrăjitorul Timp să devină un tânăr atrăgător. Clasa a II-a a măsurat exact Timpul și a experimentat formarea zilelor și a nopților respectând cerințele. Mai mult, doamna profesoară Nicoleta Pazmany a explicat cum poate fi utilizat modelul cadranului solar ecuatorial pentru citirea orelor și observarea mișcării de rotație a Pământului în jurul axei sale. Clasa I a decupat figurinele și a prezentat teatrul de umbre cu acestea. Clasa pregătitoare ne-a dus în Turnul cu Ceas al Vrăjitorului Timp.

În încheiere am fost poftiți să descoperim Ceasul BIG BEN din Turnul Londrei care arată ora Meridianului zero, pictat de un talentat elev din clasa a II-a, Alex Lucaciu, luând câte o brățără confecționată de gazde ca amintire. Se pare că Vrăjitorul Timp a făcut o altă vrajă în ceea ce ne privește, pentru că Timpul a trecut fără să ne dăm seama.

Ce lecție frumoasă !... Ce mult timp dedicat ei !... Dar a meritat ... tot timpul.

Prof. Camelia Berindan & Prof. Mărioară Berindan