Text Box: Liceul Ortodox "Episcop Roman Ciorogariu" Oradea

Elevi și profesori de la Liceul Ortodox într-o nouă mobilitate internațională în Italia

În perioada 18 – 24 februarie 2018, o delegație formată din 2 profesori (prof. înv. primar Alexandra Ciuciu împreună cu prof. învă primar Florica Dăgău) și 4 elevi din clasele a V-a  și a VI-a (Casian Neagu, Daniel Ivan, Iris Lechinteanu și Alessia Bodian) au reprezentat Liceul Ortodox Episcop ”Roman Ciorogariu” în Italia, la Gravina, într-o nouă mobilitte transnațională din cadrul proiectului Erasmus+ LED – Let`s enjoy dialoguing. Gazdele noastre, coordonate de către doamna profesor Sandra Potenza, ne-au primit cu multă căldură și entuziasm, atât pe noi cât și pe celelalte 3 delegații venite să participe la această întâlnire. Profesori și elevi din România, Italia, Spania, Polonia și Lituania s-au întrunit la Gravina pentru a face un schimb intercultural și de experiență, pe care cu siguranță nu îl vor uita niciodată.

Managerul de proiect, părintele director Radu Valer Rus, cât și coordonatoarea proiectului, doamna profesor Ileana Bors, au susținut pregătirea delegației noastre, implicându-se temeinic în toate activitățile pregătite de către profesori și elevi.

Programul pregătit de școala gazdă și profesorii implicați în proiect a fost unul extrem de variat. Delegațiile participante la proiect au avut atât oportunitatea de a vedea locuri noi, cât și de a împărtăși experiențe și opinii cu profesorii altor școli europene, în cadrul discuțiilor și activităților susținute la școală.

Copiii implicați în proiect nu doar exersează limba engleză, ci intrând în contact cu alte culturi, tradiții și obiceiuri își dau seama că nu sunt doar cetățenii țării din care provin, ci cetățenii întregii Europe. Miercuri după-amiază fiecare delegație a prezentat obiceuiri, tradiții, mituri sau povești specifice fiecărei țări, mici scenete menite să ne aducă mai aproape de țările participante și să ne deschidă ușile spre tradițiile fiecărui popor.

Vizitarea orașului Bari, de pe malul Mării Adriatice, a fost o incursiune în cultura și istoria Italiei. Am fost bucuroși să găsim acolo, în basilica ce îi poartă numele, moaștele Sfântului Ierarh Nicolae, un sfânt care este venerat atât de către catolici, cât și de către ortodocși. Am întâlnit oameni care deși au confesiuni diferite, se roagă  împreună în această basilică, depășind barierele religioase sau culturale dintre ei. A fost parcă simbolul unei Europe unite nu doar politic, ci și religios. Seara s-a terminat la Teatru Petruzzelli din Bari, unde am vizionat spectacolul ”Trubadurul” de Giusseppe Verdi. A fost o seară extraordinară, savurată atât de către profesori, cât și de către elevii prezenți, impresionați nu numai de grandoare spectacolului, ci și de arhitectura  minunată  a  sălii de spectacol.

O altă incursiune în trecut a avut loc joi, 22 februarie 2018, când am vizitat orasul Matera, ales Capitală Culturală europeană pentru anul 2019. Acolo, am fost grupați în patru echipe ce cuprindeau elevi și profesori din fiecare țară, cu rol de detectivi. Am avut misiunea de a elucida o crimă înfăptuită în acel oraș cu sute de ani în urmă, mai precis în noaptea de 15 decembrie 1514, când Contele de Bari a fost ucis într-o ambuscadă. Echipele formate din profesori și elevi au trebuit să treacă prin mai multe probe pentru a primi, de la figuri istorice ale acelor timpuri, indicii cu privire la cine ar fi putut înfăptui crima. Sub formă de joc copiii au fost introduși în istoria orașului sculptat în piatră.

Adunând indiciile , „detectivii” nu au descoperit doar criminalul, ci mai ales frumusețea orașului ce dăinuie încă din antichitate, fiecare piatră a acelui loc fiind  încărcată de istorie. La finalul jocului, echipele au fost premiate și felicitate.

Elevii au avut oportunitatea de a participa la ore, alături de prietenii și gazdele lor, italienii, astfel intrând în contact cu un alt mod predare-învățare și putând compara cele două sisteme de învățământ, observând asemănările și deosebirile lor. Spre fericirea noastră am descoperit, în urma vizitei la Școala Primar㠄Don E Montemurro” Gravina, un sistem de predare similar cu cel Step by Step, numit School without bags, un sitem Montessori implementat de 3 ani în această școală și foarte asemănător cu modul de predare Step by Step.

Ziua de vineri a debutat cu o activitate de arte, elevii oaspeți și elevii gazde au lucrat împreună pentru a realiza un breloc, apoi au decorat niște carnețele cu imagini pentru a arăta ce loc le-a plăcut cel mai mult dintre cele vizitate, iar activitatea s-a încheiat cu realizarea, în echipă, a unor postere ce evidențiau obiectivele turistice vizitate.

Elevii au folosit carnețelele decorate pentru a nota impresii din această săptămână. Au scris mesaje pentru noii lor prieteni, au făcut schimb de adrese  de e-mail, de numere de telefoane. Activitățile de la școală s-au încheiat cu completarea fișelor de evaluare.

Seara de vineri, finalul acestei mobilități, a fost încărcată de voie bună, emoție, dar și de regrete că totul a ajuns la final. Acest proiect a oferit profesorilor și elevilor momente de neuitat și oportunitatea de a intra în contact cu o altă cultură, mod de viață și program școlar.

Credem cu tărie că această săptămână poate fi începutul unei frumoase prietenii pentru mulți dintre cei care am participat la acest proiect.