Text Box: Liceul Ortodox "Episcop Roman Ciorogariu" Oradea

Mobilitate transnațională în Spania

În perioada 28 mai – 4 iunie 2018, o delegație de elevi și profesori de la Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” Oradea a participat la a cincea mobilitate transnațională din cadrul proiectului Erasmus+ „ Let's enjoy dialoguing” (LED), care s-a desfășurat în orășelul Infiesto din provincia spaniolă Asturia. Pe lângă delegația română și cea spaniolă, au mai participat delegații din Italia, Polonia și Lituania, celelalte țări partenere din proiect.

Delegația Liceului Ortodox, formată din elevii Ruxandra Manciu, Luca Baciu, Patrick Cioc și Ariana Porciș, precum și din cadrele didactice Ileana Borș (coordonator proiect), Alina Selegean și Florin-Alin Oros, a participat la diversele activități care au implicat atât specificul proiectului, cel de comunicare în limba engleză, cât și cunoașterea culturii și civilizației spaniole din această regiune nordică a Spaniei (Asturia).

Prima zi a reprezentat întâlnirea delegațiilor atât cu reprezentanții școlii partenere din Infiesto (Institution de Education Secundaria de Infiesto), cât și cu oficialitățile orașului.  Directorul J. Argimiro Garcia a adresat un cuvânt de bun venit din partea instituției de învățământ, făcând totodată un tur al acesteia, primarul orașului, Ivan Allende, a oferit ospitalitatea acestuia, vorbindu-le celor prezenți despre trecutul, prezentul și viitorul micului, dar fermecătorului oraș asturian.

Următoarele două zile au implicat cunoașterea specificului local, delegațiile familiarizându-se cu istoria și geografia, tradițiile și obiceiurile, gastronomia provinciei asturiene. Printre altele, au fost vizitate: orașul Oviedo – capitala provinciei Asturia, un oraș cochet în care se îmbină armonios trecutul cu prezentul; sanctuarul religios de la Covadonga – centru religios romano catolic faimos din Asturia; localitatea Celorio – o așezare pitorească, turistică de pe țărmul oceanului Atlantic; peștera Tito Bustillo din Ribadesella – o faimoasă peșteră ce cuprinde picturi rupestre din perioada paleoliticului; localitatea Llanes – un orășel pescăresc, unde copiii au vizitat parcul de aventuri și escaladare „Selva Asturiana”.

A patra zi a constat într-o serie de activități derulate în cadrul școlii, care au implicat dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză. Mai întâi de toate, elevii au asistat la o piesă de teatru în limba engleză jucată de o trupă de teatru londoneză, piesă interactivă cu elevi din public. Mai apoi, elevii din toate cele cinci țări au participat la un workshop cu privire la reprezentările literare și artistice ale personajului Scufița Roșie. Nu în ultimul rând, elevii au realizat ultimele repetiții ale pieselor de teatru pregătite pentru această mobilitate.

Cea de-a cincea zi, extrem de încărcată prin prisma activităților derulate de elevi și profesori, a reprezentat momentul bilanțului și al diseminării căci trebuie menționat, această mobilitate a constituit închiderea de proiect, care a debutat în 2016.  Ceremonia oficială a avut loc în Sala de Conferințe a școlii, unde directorul instituției a înmânat diplome tuturor celor participanți, vorbind despre beneficiile acestui proiect. Totodată, a fost făcută evaluarea finală a proiectului, atât de elevi, cât și de profesori prin chestionare online.

A doua parte a zilei a constat în spectacolul final pe care l-au desfășurat elevii școlilor partenere la Casa de Cultură din Infiesto. În fața unei audiențe numeroase, fiecare delegație a interpretat o piesă de teatru cu specific național. Fiind în anul Centenarului, delegația orădeană a interpretat o piesă care a avut ca personaje centrale pe regele Ferdinand și pe regina Maria, făuritori ai Marii Uniri de la 1918.

Zilele petrecute în Asturia, în mod special la Infiesto, au oferit prilejul unor noi și noi schimburi culturale, realizarea unor noi prietenii, depășirea unor bariere lingvistice sau dezvoltarea unor competențe și abilități de comunicare, într-o Europă contemporană unde toate aceste valori sunt o premisă a apropierii dintre popoare.