Educația pentru sănătate la elevii din ciclul primar |
Problemele de sănătate reprezintă elemente esențiale în ceea ce privește populația țării, starea de sănătate fizică și psihică a oamenilor. Din acest punct de vedere, e de înțeles că pornind de la nivelul școlii, putem să creăm acele atitudini, acele obișnuințe, care în timp vor modela reflexele firești de sănătate. Oriunde în lume, UNICEF militează pentru introducerea educației deprinderilor de viață și a educației pentru sănătate în școli, la toate nivelurile, și pentru o abordare rapidă a promovării sănătății și dezvoltării copiilor și tinerilor. Un copil cu deprinderi sociale solide, încredere și respect de sine, care are o imagine clară a valorilor de bază, va putea lua decizii pozitive în privința sănătății lui și a dezvoltării personale. Proclamat la cea de-a 74-a sesiune a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite – din decembrie 2019, anul 2021 este drept „Anul internaţional al fructelor şi legumelor”. Prin urmare, acest an, are ca obiectiv să crească gradul de conştientizare, să determine un schimb de bune practici în ceea ce priveşte beneficiile nutriţionale şi pentru sănătate ale consumului de fructe şi legume, contribuţia consumului de fructe şi legume la promovarea unor diete şi stiluri de viaţă diversificate, echilibrate şi sănătoase. Este anul dedicat atragerii atenţiei asupra rolului important al fructelor şi legumelor în alimentaţia umană, securitatea alimentară şi sănătate. La 15 decembrie 2020, la Roma, directorul general al FAO, Qu Dongyu, a lansat Anul internaţional al fructelor şi legumelor 2021 cu un apel în vederea îmbunătăţirii producţiei de alimente sănătoase şi durabile prin inovaţie şi tehnologie şi pentru reducerea pierderilor şi a risipei de alimente. El a remarcat faptul că pandemia de COVID-19 a fost o provocare pentru oameni să găsească noi modalităţi de combatere a foametei şi a malnutriţiei şi a spus că Anul internaţional al fructelor şi legumelor poate evidenţia rolul tehnologiilor digitale în îmbunătăţirea nutriţiei şi a oportunităţilor de piaţă. Educația pentru sănătate este o latură a educației pe care o avem în atenție în permanență în activitatea școlară. Ea reprezintă o sintagmă care unește dreptul la educație și dreptul la sănătate. Educația pentru sănătate înseamnă tocmai o intersecție a două componente și a două eforturi instituționale. O alimentație sănătoasă, bogată în legume și fructe, a fost tema mai multor dezbateri atât cu elevii pe care îi îndrum, cât și cu părinții acestora, iar activitățile practice desfășurate conduc spre formarea unei conduite și conștiințe de alimentație sănătoasă. Nu există o disciplină în acest sens, dar abordarea inter și transcurriculară asigură o însușire temeinică a noțiunilor și o aplicabilitate pe termen lung. Multe și utile sfaturi au primit școlarii în întâlnirile avute cu un medic, tatăl unei fetițe. Și iată că așa, am implicat și familia în activitatea școlară, deoarece reușita tuturor acțiunilor educative depinde de colaborarea dintre școală și familie. În una din întâlnirile noastre, elevii claselor primare de la Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” și-au reamintit cât de importantă este alimentația pentru sănătatea omului. Alimentația are un rol important în creșterea și dezvoltarea fizică și intelectuală a fiecărui copil. Ea trebuie să fie corectă și echilibrată în substanțe nutritive, lipsa sau excesul unora producând modificări în dezvoltarea organismului. O alimentație sănătoasă trebuie să fie bogată în fructe și legume, de toate soiurile și culorile. În alimentația zilnică, este bine să combini nu numai alimentele, ci și culorile. În mod surprinzător, fructele și legumele de o anumită culoare au și o funcție specifică. Li s-au prezentat elevilor și „mici secrete” și sfaturi pentru a fi sănătoși. Toate au un conținut bogat de vitamine, minerale și fibre și au efecte benefice asupra sănătății noastre. Ce trebuie să facem pentru a fi sănătoși? De ce mi-e foame? De ce trebuie să mâncăm fructe și legume? ... au fost întrebări care au dat „startul” întâlnirii. Și cum „călătoria” fiecărui aliment începe cu cavitatea bucală, elevii au aflat despre aparatul digestiv „însoțind” o bucată de măr în călătoria lui de-a lungul tubului digestiv, urmărind un clip video. Au ajuns, astfel, în stomac și au aflat că aici mâncarea este transformată în terci cu ajutorul sucului gastric iar intestinul – puternic vascularizat – absoarbe nutrimentele de care are nevoie corpul nostru. Deci, mâncăm pentru a ne alimenta organismul cu energie! Printre regulile pentru o viață și alimentație sănătoasă consumul de fructe și legume este esențial. Elevii, fie au pus întrebări, fie au răspuns unor întrebări, ori și-au consolidat cunoștințele de la alte discipline și și-au exprimat părerea despre varietatea fructelor și legumelor. Morcovii conțin vitamina A și ne ajută să vedem mai bine! Citricele au vitamina C, bună pentru creșterea imunității! ... au fost câteva din răspunsurile copiilor interesați de un stil de viață sănătos. Toate legumele și fructele conțin o gamă variată de nutrienți care ne ajută să fim sănătoși, să avem o vedere ageră, oase și dinți mai puternici, memorie bună sau o inimă sănătoasă. Este și amuzant să le mănânci, deoarece unele sunt zemoase, altele crocante, unele trebuie să le decojești iar altele nu. -Toate ne îmbie prin varietatea culorilor, aromelor și textura lor! a concluzionat domnul doctor. Și pentru că ni s-a făcut poftă, la ora de Arte vizuale și abilități practice, ne-am pus șorțulețele și am pregătit o delicioasă salată de fructe pe care am savurat-o! E bine de știut: Ești ceea ce mănânci! Minte sănătoasă în corp sănătos! Un măr pe zi te îndepărtează de doctor! ....au transmis elevii și părinților lor! Un proiect educativ pe care l-am derulat în școala noastră ani la rând a fost „Alimentația sănătoasă și activitatea fizică în rândul copiilor și adolescenților din România”, proiect în care am derulat variate activități cu impact asupra sănătății noastre. Am hotărât împreună, ca pauza de la ora 11 să fie „pauza de fruct”, propunere ce a fost apreciată de părinți. Fructele şi legumele sunt surse bune de fibre alimentare, vitamine şi minerale şi fitochimicale benefice. FAO şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă ca fiecare adult să consume cel puţin 400 grame de fructe şi legume zilnic pentru a preveni bolile cronice, cum ar fi cancerul, diabetul, bolile de inimă şi obezitatea, precum şi pentru a contracara deficienţele de micronutrienţi. Anul internaţional al fructelor şi legumelor 2021 se încadrează în „Deceniul de Acţiune al ONU privind Nutriţia” (2016-2025) şi în „Deceniul ONU privind Agricultura Familială” (2019-2028). Dar, cum toți ne dorim să fim sănătoși, activitățile au continuat și acasă, alături de părinți. Ce desert poate fi mai delicios decât unul preparat din fructe? Sau ce meniu este și mai gustos, și mai aromat decât cel preparat cu legume! Iar când dai frâu liber imaginației, mâncarea din farfurie e și mai gustoasă! Au demonstrat-o școlăreii care, în perioada pandemiei, au realizat artă în farfurie alături de părinți! Elevii, alături de familiile lor au fost entuziasmaţi să participe la Proiectul Viaţa. Cine oare nu îşi doreşte un corp sănătos, să uite de medic şi medicamante? Dar, pentru aceasta e nevoie să cunoaştem anumite reguli, care ne vor ajuta să ne menţinem sănătatea. Pentru fiecare dintre noi, fie că suntem mici sau mari, este foarte important să servim zilnic micul dejun, înainte de a porni spre şcoală sau serviciu. Apoi, apa plată, fructele şi legumele, dar şi mişcarea în aer liber, exerciţiile fizice, sportul, ne vor întări organismul şi imunitatea. La şcoală, dar şi acasă, cu părinţii, am organizat activităţi interesante în acest scop. Pentru a-i încuraja pe copii să consume fructe şi legume, am adunat reţete de supe, ciorbe, garnituri, deserturi experimentate acasă. În Săptămâna Altfel, părinţii le-au pregătit copiilor o surpriză. După ce le-au testat gusturile, un grup de mămici, au gătit pentru ei: supă de pui cu legume şi tăiţei, sărmăluţe cu ciuperci şi salam de biscuiţi cu nuci şi vişine. Dar, nici copiii nu s-au lăsat mai prejos. Au adus fructe după plac – mere, pere, banane, căpşuni, kiwi, struguri, apoi cu mult suflet şi entuziasm am încropit o gustoasă salată de fructe. Ne-am simţit atât de bine! Mămicile abia reuşeau să facă faţă cererilor de porţii de mâncare. O mâncare pe cât de gustoasă, pe atât de sănătoasă. Mai ales când a fost gătită de mama! A fost o zi reuşită pentru toţi! Sărut – mâna pentru masă C-a fost bună şi gustoasă Şi bucătăreasa frumoasă! Săptămâna „Școala Altfel” a fost un bun prilej de a colabora cu părinții în activități ingenioase, care vizau alimentația sănătoasă a tuturor, activități derulate fie la școală, în sala de mese, fie acasă, pe perioada pandemiei. Ce poate fi mai plăcut decât să prepari sănătos o masă pentru familia ta, îmbinând creativitatea cu varietatea fructelor și legumelor în farfurie! Și orele de Științe au fost un bun prilej de a ne reaminti despre alimentația sănătoasă. În urma discuțiilor, elevii au susținut printr-un joc de rol importanța fructelor și legumelor, au realizat piramida alimentelor și au întocmit meniuri cât mai sănătoase. Dascălii îi pot pregăti pe școlari pentru un stil de viață sănătos, atât prin activitățile școlare, cât și prin cele nonformale. Profesori, familie, prieteni, împreună, putem reuși, prin educația pentru sănătate, să-i facem mai atenți și mai responsabili față de propria lor sănătate, atât pe școlarii mici, cât și pe cei mari. Școala este un ideal loc pentru transmiterea unor cunoștințe și formarea unor competențe în rândul copiilor. |